یکشنبه, 20 مرداد 1398 ساعت 12:30

گچبری مقبره امام زاده فضل بن سهل آوه

نوشته شده توسط 
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

گچبری مقبره امام زاده فضل بن سهل آوه

روستای آوه در نزدیکی شهرستان ساوه قرار دارد ومقبره امام زاده فضل در این روستا قرار دارد.از این مقبره گچبری هایی کشف شده که باتوجه به محدود بودن تعداد نقوش تزیینی یافته شده در مکان امام زاده،می توان نقوش تزیینی آن ها را به انواع کتیبه نگاری،نقوش گیاهی ونقوش هندسی تقسیم کرد.غالب نمونه های گیاهی به دست آمده در تزیینات گچبری امام زاده فضل بن سهل آوه،از نوع نقوش گیاهی شش ویا هشت پر،گل وبرگ های دهن اژدری با غنچه های آن که گاهی انتهای آن ها به گل های چندپر ختم می شود،واسلیمی است.این نوع از نقوش گیاهی که ریشه در هنر گچبری دوره ساسانیان دارد،در هنر ایلخانیان تحت تاثیر گرایش هرچه بیشتر به سمت اسلیمی های گیاهی وارائه نقوش اسلیمی در تزیینات،از پیچیدگی وگستردگی بیشتری نسبت به گذشته ی هنری آن برخوردار شد.غالب سطوح دیوار های امام زاده فضل سهل بن آوه ،سراسر پوشیده از نقوش اسلیمی، طوماری وبرگ های بسیار کشیده وبزرگ (دهن اژدری) وگیاهی که گاهی انتهای برگ های آن به گل های چند پر ختم می شده است.از جمله نقوش گیاهی دیگر در تزیینات گچبری امام زاده فضل بن سهل آوه،گل های شش یا هشت پری است که محیط در نقوش چند ضلعی،به تصویر کشیده شده اند.این نوع نقوش که معرف تمامی باستان شناسان ومحققین هنر تزییناتی سرزمین ایران هستند،از جمله ی نقوش پرکاربرد وبا پیشینه ی هنری بسیار در تزیینات وابسته به هنر معماری ایران محسوب می شوند.در تزیینات گچبری امام زاده فضل بن سهل نقوش لانه زنبوری نیز به کاررفته که این نقش گاه به صورت جداگانه وبه فرم دایره وگاهی سراسر سطح برگ های دهن اژدری را دربرگرفته است.ستون های به کاررفته در کنج دیوار های امام زاده،سراسر پوشیده ازنقوش هندسی مختلف شکلی(مثلثی و..) است که به صورت کنده ومشابه نقوش لانه زنبوری اجرا شده اند.از دیگر نقوش هندسی به کاررفته در تزیینات امام زاده فضل ،نقوش شش یا هشت ضلعی وکادر های مستطیل یا مربع شکلی است که نقوش گیاهی در بین آن ها به صورت قرینه وبسیار یکنواخت تقسیم شده اند.معماران به خوبی از این گونه کادر بندی ها ،جهت تقسیم فضا ودر نتیجه اجرای دقیق وهماهنگ نقوش گیاهی و.. استفاده کرده اند.در تزیینات امام زاده فضل کتیبه نیز به کاررفته است که متاسفانه کتیبه های به کاررفته در تزیینات بنای امام زاده فضل بن سهل ،در وضعیت مناسبی برای تشخیص نوع خط وشیوه تزئینی آن نیستند.نگارنده تنها براساس حدس وگمان ونیز براین اساس  که خطوط به کاررفته در تزیین کاشی های زرین فام یافته شده ی این بنا ،از نوع ثلث ونسخ هستند،به نتایجی رسیده است.09195938137

خواندن 50 دفعه
برای ارسال نظر وارد سایت شوید
گچبری مدرن طراحی سایت طراحی سایت طراحی سایت طراحی سایت
ما از کوکی ها برای بهبود وب سایت استفاده می کنیم.ادامه استفاده شما از کوکی ها در سایت رضایت شما را از کوکی ها نشان می دهد. سیاست کوکی من از کوکی ها استفاده می کنم. قبول کردن