یکشنبه, 13 مرداد 1398 ساعت 12:25

گچبری محراب

نوشته شده توسط 
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

گچبری محراب

در دوره ایلخانی محراب های گچبری منحصر به فردی تولید شد که علاوه بر تکامل بخشیدن به به محراب های گچی دوره ی قبل ،از نظر طرح ونقش وحتی تکنیک های اجرایی،نوآوری هایی را نیز به همراه داشت ونقطه ی پایانی در زمینه ی تولید وساخت محراب های گچی بود.به نحوی که پس از دوره ی مذکور،افول تدریجی تزیینات گچی بالاخص در ساخت محراب های باکیفیت وپرتجمل به چشم می خورد ومحراب های کاشی جایگزین آنها می گردد.با توجه به بناهای متعدد مذهبی که از دوران اسلامی به یادگار مانده نقش محراب به عنوان شاخص تعیین قبله،جایگاه امام جماعت وعاملی در راستای وحدت واتحاد مسلمانان غیر قابل انکار است وبه واسطه ی این اهمیت ،بستری برای ظهور بهترین وعالی ترین هنرها به ویژه هنر گچبری فراهم شد.ساخت محراب ها در ایران که از قرون اولیه ی هجری غالبا با گچ به شکلی ساده وابتدایی ،با تزیینات محدود ومتکی برآرایه های دوره ی ساسانی،به شکلی واقع گرایانه ونزدیک به طبیعت بوددر قرون میانه علاوه بر تداوم برخی از سنت های تزیین ،جای خود را به نقوش گیاهی انتزاعی پرکار وپیچیده داد.به نحوی که نقوش هندسی وکتیبه های کوفی نیز ،سهم عمده ای را در تزیینات به خود اختصاص داده بود.با توجه به جنبه ی تقدس عنصر محراب در معماری اسلامی ومنع شمایل نگاری وتصویر سازی در اسلام انواع آرایه های به کاررفته در محراب ها را می توان به گروه هایی تقسیم نمود:هندسیس،گیاهی،نمادین،خط وکتیبه .این در حالی است که محراب های گچبری نیز از نقوش مذکور بی بهره نبوده است ونقوش هندسی معمولا زینت بخش محراب ها در دوره ی اسلامی بوده است.از جمله اولین نمونه محراب های گچبری که نقوش هندسی در آن ها به کاررفته محراب گچبری مسجد جامع نایین متعلق به نیه ی دوم قرن چهارم هجری است.09195938137

خواندن 171 دفعه آخرین ویرایش در سه شنبه, 15 مرداد 1398 ساعت 12:06
برای ارسال نظر وارد سایت شوید
گچبری مدرن طراحی سایت طراحی سایت طراحی سایت طراحی سایت
ما از کوکی ها برای بهبود وب سایت استفاده می کنیم.ادامه استفاده شما از کوکی ها در سایت رضایت شما را از کوکی ها نشان می دهد. سیاست کوکی من از کوکی ها استفاده می کنم. قبول کردن