سه شنبه, 05 شهریور 1398 ساعت 12:30

تزیینات گچبری کتیبه های عصر صفوی

نوشته شده توسط 
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

تزیینات گچبری کتیبه های عصر صفوی

برای اجرای کتیبه های نسعلیق در عصر صفویه از روش های گچبری زیر استفاده شده است:

گچبری شیروشکری:تزیینی است که اختلاف سطح گچ در طرح وپس زمینه،از حدود دوتا سه میلیمتر تجاوز نمی کند.نمونه این شیوه در تکیه میرفندرسکی دیده می شود که خط میردامادبردیوار داخلی بقعه سران بختیاری-بدون تاریخ – کتیبه شده است.

گچبری برجسته:در گچبری برجسته ،اختلاف سطوح گچبری شده با پس زمینه،بیشتر از شیوه شیروشکری وبه اندازه تقریبی نیم تا دوسانتی متر است.از نمونه های شاخص آن می توان به کتیبه هارون ولایت وامامزاده اسماعیل در اصفهان اشاره نمود.قدیمی ترین نمونه گچبری نستعلیق مشاهده شده تاکنون ،در بقعه چهل اختران قم واقع است.

کشته بری:برای انجام تزیین کشته بری ابتدا لایه ی نازکی از گچ کشته روی گچ زمینه اجرا می شود،سپس انتقال طرح صورت می گیرد.برای اجرای طرح با ابزار کاهنده مثل دم بر وبوم خوار که در شیوه های دیگر گچبری نیز کاربرد دارند،اقدام به برداشتن لایه گچ کشته اطراف طرح می کنند.بدین ترتیب رح اصلی به صورت برجستگی یک تا چند میلیمترروی دیوار باقی می ماند.از معدود کتیبه هایی که بدین شیوه اجرا شده است خانه پیرنیا در نایین است.

تخمه گذاری:یکی دیگر ازشیوه های اجرای تزیینات گچی در معماری است.بدین طریق که برای اجرای طرح ابتدا گچ زمینه در فضاهای مورد نظر،حفر وسپس با گچ رنگی پر می شود ودر پایان،گچ رنگی طرح با گچ زمینه هم سطح می گردد.تنها کتیبه احصا شده به این روش،کتیبه مدرسه نیم آورد اصفهان، متعلق به اواخر دوره ی صفوی است که البته تاریخ دقیق آن قید شده است.

لایه چینی:در این شیوه که عموما روی زمینه گچی اجرا می شود،ابتدا در قسمت طرح مورد نظر با گل سرخ،برجستگی مختصری ایجاد دشده ،سپس ورقه طلاتوسط روغن کمان به آن چسبانده می شود.از این رو،آن را طلا چسبان نیز می نامند.09195938137

خواندن 59 دفعه
برای ارسال نظر وارد سایت شوید
گچبری مدرن طراحی سایت طراحی سایت طراحی سایت طراحی سایت
ما از کوکی ها برای بهبود وب سایت استفاده می کنیم.ادامه استفاده شما از کوکی ها در سایت رضایت شما را از کوکی ها نشان می دهد. سیاست کوکی من از کوکی ها استفاده می کنم. قبول کردن