جمعه, 18 مرداد 1398 ساعت 13:39

تاثیر گچبری ساسانی بر مساجد ایران

نوشته شده توسط 
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

تاثیر گچبری ساسانی بر مساجد ایران

در دوران ساسانی گچ کاری وگچبری ،مقام مهمی درهنر تزیین داشته است.نقوش گچبری دوران ساسانی ،هم ردیف حجاری های عظیم هخامنشی از شاهکار های عصر خود محسوب می شده است.نقوش گیاهی که در تزیینات گچبری کاخ تیسفون متعلق به این دوره دیده شده است ،شامل شاخ وبرگ ها،نقش پالمت ،کنگر،آکانتوس،انار و.. است که شباهت بسیاری به نقوش هلنی_یونانی دارد.در دوران اسلامی ،نفوذ وگسترش اسلام بر تمامی هنر ها وگرایش های هنری تاثیر بسزایی گذاشت ونقوش گیاهی در گچبری بناها به گونه ای دیگرباز نمود یافتند که نمونه های بی نظیر آن را می توان در مساجد این دوره یافت.طرح درختان مو،انار ،انجیر،نخل،موو... دردوران ساسانی این بار در ترکیب با طرح های اسلیمی در دوران اسلامی دیده می شوند.فراوانی تزیین در مسجد جامع نایین ،دارای خصلت ایرانی است.علاوه بر تداوم استفاده از نقوش دوره ساسانی از جمله پالمتوآکانتوس در تزیینات گچبری این مسجد،نقش انگور به گونه دیگری ظاهر می شود.نقوش انگور در هم بافته شده که ستون ها وبخشی از محراب این مسجد را پوشانده است.استفاده از پاره ای نقوش گیاهی در اشکال متفاوت در بنای این مسجد می تواند تا حدی جنبه آزمایشگاهی داشته باشد.در مسجد جامع اردستان،شاهد ظهور اولیه ای از طرح اسلیمی هستیم که هنوز کاملا انتزاعی نشده وترکیب بندی آن یادآور حجاری معروف موجود در طاق بستان از دوران ساسانی است.همچنیندر ایوان این مسجد کتیبه ای وجوددارد که ترکیبی از نقش ونقوش اسلیمی است.در مسجد جامع اصفهان ،نقوش اسلیمی تکامل یافته وشاهد انواع سر اسلیمی هامانند دهن اژدری واسلیمی در گچبری های این مسجد هستیم.09195938137

خواندن 45 دفعه
برای ارسال نظر وارد سایت شوید
گچبری مدرن طراحی سایت طراحی سایت طراحی سایت طراحی سایت
ما از کوکی ها برای بهبود وب سایت استفاده می کنیم.ادامه استفاده شما از کوکی ها در سایت رضایت شما را از کوکی ها نشان می دهد. سیاست کوکی من از کوکی ها استفاده می کنم. قبول کردن