مقالات گچبری

مقالات گچبری (52)

دوشنبه, 14 بهمن 1398 ساعت 12:30

گچبری در محراب

نوشته شده توسط

گچبری در محراب

محراب محل پرستش ونیایش وخانه مهر است.به همین دلیل برای تزیین آن از گچبری های زیبایی استفاده می شود.گچبری هایی که تداعی کننده ی جایگاه مقدس محراب است.نخستین محراب ها متعلق به آیین مهر هستند که به صورت نیم گنبدی ساخته می شدند ودر دوطرف آن نماد های طلوع وغروب قرار داشت.

گچبری ومعماری محراب

محراب رو به قبله ئواغلب در ضلع جنوبی مساجد ساخته می شود ودارای دو قسمت افقی وعمودی است.ساختمان آن معمولا با خالی نمودن فضایی مستطیل شکل از دیوار وگود کردن قسمتی از زمین در پای دیوار ایجاد می شود.در واقع شکل کلی آن به صورت تاق نمایی فررورفته در دیوار قبله مساجد ودر میان آن قوسی نیزه دار تعبیه می شود.و سپس به بهترین نوع، تزیین گچبری می گردد.در واقع محراب ها نوعی از عناصر معماری وگچبری مساجد هستند که به بهترین وزیباترین شکل مزین گشته وبا نقوش مختلف هندسی ،گیاهی وآیاتی از قرآن به عنوان کتیبه در میان آنها آرایش گچبری شده اند.هنگامی که محراب به عنوان یک نماد عبادت ابداع شد ،موفقیت قابل ملاحظه ای یافته وتوجه همگان را به خود جلب نمود.محراب ها در ابتدا فرم های ساده ای بودند وبه مرور زمان ظهور یافتند،با این وجودهمه محراب ها دارای خصوصیات مشابهی همانند پهنا،سطوح مقعر وگنبدی شکل وتورفتگی میان دیوار هستند.

تقسیم بندی تزیینات محراب ها

محراب ها دارای تزیینات گوناگونی هستندبه گونه ای که هنر گچبری وکاشی کاری در محراب ها به بهترین وجه پدیدار گشته است وحراب مزین ترین قسمت مسجد شده وتزیینات آن در تمامی قسمت های دیواری که آن را در برمی گیرد گسترش یافته است.محراب ها را بر اساس تزیینات آنها به پنج گروه تقسیم می کنیم:

محراب های گچبری

ساخت محراب های گچبری تقریبا از قرن دوم هجری آغاز وتا حمله مغول وبعد ازآن نیز همچنان روند ساخت آنها ادامه پیدا کرد.نمونه های آن رزا می توان درمحراب های گچبری مساجد بسطام ،مرند وساوه نام برد.

محراب های چوبی

یک نمونه از محراب های چوبی از سال 477هجری باقی مانده ونمونه دیگری وجود ندارد.علت عدم استفاده از چوب ناسازگاری آن با آب وهواست.

محراب های آجری

از اواخر قرن پنجم تا اواس قرن ششم ساخته شده اندواز نمونه های آن میتوان محراب مسجد زواره را نام برد

محراب های کاشی

از مشهور ترین محراب های کاشی سه محراب در آرامگاه حضرت رضا(ع) در مشهد می باشد. از نخستین کاشی کاری های محراب می توان محراب مسجد میدان کاشان وهمچنین محراب امام زاده یحیی در ورامین وکاشی موزاییک مسجد جامع اصفهانویزد را نام برد.

محراب های سنگی

در دوره های ایلخانی ،تیموری وصفوی از سنگ در محراب سازی استفاده می شد.گاهی از سنگ های یک تکه برای ساخت محراب استفاده می کردندوگاهی نیز محراب ها را با کنار هم گذاردن قطعات کوچک سنگ کنار هم شکل می گرفت.به علت سختی کاربر روی سنگ تعددمحراب های سنگی کمتر از محراب های گچبری وکاشی کاری است.

به طور کلی در گذشته کاربرد محراب های گچبری از محراب های دیگر بیشتر بوده وآن نیز به دلیل شکل گیری گچ و تزیینات متنوعی که استادان گچبری به زیبایی برروی گچ ایجاد می کردند و زیبایی دلپذیری را به مساجد ایران می بخشیدند.

شنبه, 06 مهر 1398 ساعت 12:30

گچبری ایران

نوشته شده توسط

سرزمین ایران به دلیل اثارو یافته های فراوان که ان را در حدود چهارصد هزار اثر تاریخی تخمین زده اند یکی ازکهن ترین مراکز فرهنگی جهان در زمینه گچبری است.بر اساس نظریه باستان شناسان ویافته های مناطق مختلف فلات ایران ان را در شمار اولین دهکده هاو سکونت گاه های ماقبل تاریخی در زمینه های معماری و گچبری شناخته اند.اثار عمده موجود شامل بناها وتپه های باستانی و مقابر و محوطه های باستانی و تاریخی است که در انها از گچبری های دستی که به وسیله ی هنرمندان بنام ایرانی طراحی شده است وجود دارد.که باید برای حفظ هنرهای گچبری تلاش کرد.گچبری حال حاضر ایران به دلیل تغییر و گسترش امکانات تفاوت فراوانی کرده است.ازاین رو به لحاظ شرایط فرهنگی و حفظ و حراست از انها نیاز است که اثار شناخته شده در زمینه گچبری در دو مرحله مورد بررسی قرار گیرد .یکی پیشینه باستان شناسی و دوم جلوه های میراث معماری و گچبری و روند تکامل و سیر ان در دوره های تاریخی.09195938137.

پنج شنبه, 04 مهر 1398 ساعت 12:30

گچبری جهان

نوشته شده توسط

گچبری جهان

یکی از بناهای بسیار جالب از نظر معماری و گچبری کاخ اشور است.این بنا که در ان از هنر گچبری و گچ کاری های بسیارزیبا استفاده شده است در سده اول میلادی بنا شده است.این اثر از نظر گچبری درزمان ساخت بسیار پیشرفته بوده است و تاثیر بسزایی بر گچبری دوره های بعد به ویژه در در مساجدایرانی داشته است.کاخ اشور احتمالا نخستین نمونه شناخته شده از بناهایی است که در انها از گچبری های نفیس استفاده می شود.بهترین نمونه ایوان های کاملا تحول یافته را میتوان در این کاخ مشاهده نمود.نمای کاخ اشور با مدخل ایوان مرکزی که ردذیف هایی از و ستون های دیواری ان را احاطه کرده با نمای کاخ ساسانی که در ان هم از گچبری استفاده شده همانندی دارد.پارتانیسا شهری است که روی یک تپه ی طبیعی ساخته شده است.دیوارهای بستر ان از گچبری های قدیمی ان زمان و نمای ان به وسیله ی اجر ساخته شده است.بناهای داخل ارگ شامل یک کاخ موسوم به خانه مربع تعدادی معبد است.در اتاق اصلی کاخ تالاری با ستون های گچبری که زیبایی خاصی را متجلی میکند.بخش اصلی یکی از اتاق ها به شکل دایره و قطر ان گچ 17متر است.این اتاق فاقد ستون های گچبری بودو دیوار های ان به رنگ سفید و بااستفاده از نواری مرکب از قاب های زیبا و سفال های نقش دار و بخش فوقانی نیم ستون تزیین شده بود.درمعماری پارتی در گذشته تزییناتی مانند نقاشی وسیعا به کار گرفته می شده است. گچبری های کوه خواجه و نقاشی های دیواری با رنگ های مختلف و گوناگون حکایت از تزیین بخش داخلی ساختمان ها دارد .این نمونه تزیینات با طرح های هندسی و گیاهی که بعدا در دوره ی ساسانی و از ان پس در دوره ی اسلامی در هنر گچبری مورد استفاده قرار گرفت.در تزیینات بیرونی بناها نیز هنرگچبری و سنگ کاری و طاق نما و هم چنین نیم ستون های گچبری و صورت هایی مورداشاره  قرار داد که در کاخ هترا در الحضربه زیباترین شکل ممکنبه کار گرفته شده است.در این دوره به جای اینکه همانند دوره ی هخامنشی از نقوش برجسته به وفور استفاده نماینداز گچبری های زیبایی در نمای بناها استفاده شده است زیرا این گچبری ها هم وقت کمتری گرفته و هم از نظر اقتصادی به صرفه بوده است .شاید گستردگی امپراطوری و عدم ثبات کامل سیاسی و اجتماعی ورکودی که در هنرهای دیگر بجز هنر گچبری پیش اهده بود موجبی برای پیشرفت هنر گچبری نسبت به دوره ی پیشین هخامنشیان شده است.به ور کلی درباره ی معماری دوره ی ساسانی بایدگفت که معماری این عهد براساس معماری بومی از زمان که گچبری و گچ کاری بوده است بنیان گذاری شده است.بدین معنی که در ابنیه ی بزرگ سلطنتی هخامنشی پوشش مسطح و احداث ایوان ها و تالار های ستون داریا به عبارت دیگرابنیه سرزمین های شمال سرمشق اصلی معماران و کسانی که گچبری  میکردند بوده است.گچبری که پارت ها در کاخ ها و بناهای مذهبی استفاده کردند در دوره ی ساسانی رونق ویژه ای یافت.بخش عظیمی از از تزیینات وابسته به معماری دوره ی ساسانی است .در بناهایی مانند طاق کسرا در تیسفون نمونه های زیبایی از موتیف های گچبری یافت شده است.همچنین در قلعه یزگرد هم بهترین طرح های هندسی و گل و گیاه موضوع نقوش گچبریهستند.در بناهای دیگر عهد ساسانی مانند تخت سلیمان و کاخ فیروز اباد نیز طرح هاو نفش های فوق العاده زیبای گچبری استفاده شده است که این طرح ها و نقش ها در معماری دوره ی اسلامی به شکل جالبی بدون استفاده از نقوش ذی روح به کار گرفته میشود.از تزیینات به نحو شایسته ای در ایوان های شرقی و غربی کاخ نیشابور در شهر نیشابوراستفاده شده است.09195938137

سه شنبه, 02 مهر 1398 ساعت 12:30

ابزارهای گچبری

نوشته شده توسط

ابزارهای گچبری

گچبری بدون استفاده از ابزار های ماشینی و تنها بااستفاده ازدست و ساده ترین ابزار ها انجام میشود.برای گچبری نیاز به ابزار هایی داریم که عبارتند از:

1.ماله:ماله ابزاری است که برای پخش کردن گچ بر روی دیوار ها وسایر سطوح اسکلت اصلی نیاز است.در هنگام خریدن ماله باید به این نکته توجه کنیم که ماله تیز و برنده نباشد زیرا باعث اسیب زدن به دست گچبر میشود.

2.استانبولی:ظرف مخصوصی که در ان مصالح مختلف را مخلوط میکنندو پس از پایان کار باید استانبولی شسته شود زیرا پس از خشک شدن مصالح دیگر پاک کردن ان ممکن نیست.

3.گچ:گچ یک ماده ی معدنی است که ازتبخیر اب دریاچه های شور به وجود امده است.گچ یکی از مهم ترین ابزار گچبری است که 4نمونه گچ در گچکاری قابل استفاده است که عبارتند از:گچ اماده،گچ عسلی،گچ دستی،گچ کشته

4.کشو:برای ساختن کشو از لوله پولیکا استفاده میکنیم به این صورت که طرح مورد نظر خود را روی ان در اورده و سپس بااستفاده از اره قسمت های اضافی را جدا کرده وطرح خود را بدست میاوریم.کشو ابزار اصلی در ابزار زنی است.همانطور که در هرکاری ابزار و وسایل مخصوص ان کار مورد نیاز است در گچکاری وگچبری نیزبدون داشتن ابزار و وسایل مخصوص کار به مشکل میخورد.همانطور که در انتخاب گچبر باید دقت کافی داشت در انتخاب صحیح ابزار گچبری باید توجه کافی را مبذول داشت.09195938137

دوشنبه, 01 مهر 1398 ساعت 12:52

گچبری مذهبی

نوشته شده توسط

گچبری مذهبی

هنر گچبری و یا به طور کلی هنرهای کاربردی دردوران اسلامی دو راه مشخص ومجزای ازهم را ی نموده اند.یک راهی که به دربار ختم می شودودر این راه هنر در خدمت خلفا ودرباریان بوده واز قید وبند های مذهبی فارغ بوده است ودیگر راهی که به مذهب ختم شده ودر این راه هنر در خدمت مذهب وآرمان های مذهبی بکار گرفته شده است.هنر گچبری دوران اسلامیاز نظر نقوش ومضامین آنها نیز در این دو کانال قرار گرفته است،هنرگچبریدرباری بدون استثنا از نظر نقوش ونگاره ها ومضامین گچبری دنباله روهنر گچبری زمان ساسانیان بوده است،اما در هنر گچبری مذهبی،هنرمند مسلمان با درنظر داشتن پرهیز از شرک وبت پرستی وشبیه نگاری،هنری می آفریند که در وهله اول رقابتی با خالق محسوب نشود واز این جهت ما می بینیم که نقش گل وبته های طبیعی را برساو کرده وبه صورت گل وبته های اسلیمی درآورده است ویا اینکه هنرمند به کتیبه نگاری آیات قرآنی روی می آورد.که نه تنهابا توحید منافاتی ندارد بلکه در خدمت توحید وآرمانهای آن است.معجزه اسلام که همان کلام الهی است وبه صورت خط برای مردم تمام اعصار وقرون متجلی گردیده را برای هنر گچبری انتخاب می کند ودر حقیقت به هنر گچبری ارزش وقداستی معنوی می بخشد.با اینحال گچبری دوران اسلامی استمرار گچبری دوران ساسانی است،هنر گچبری مذهبی در دوران اسلامی چ از نظر تکنیکی ونحوه ساخت واجراوچه از نظر نقوش ونگاره های گچبری برهنر دوران ساسانی متکی است.09195938137

شنبه, 30 شهریور 1398 ساعت 14:10

تزیینات گچبری وصله ای

نوشته شده توسط

تزیینات گچبری وصله ای

این شیوه به دو شکل دستی وقالبی اجرا می شده است.تکنیک گچبری دستی احتمالا به این صورت بوده است که روی بسترنقش را با رنگ (معمولا قرمز) رسم می کردند و پس از آن استاد کار با کمال دقت گچ ر معمولا به صورت فیتیله ای به شکلی که برجستگی آن کم باشد روی خطوط مشخص رنگی قرار می داد وسپس جزییات را برآن اجرا می کردند.تکنیک گچبری وصله ای قالبی معمولا در طرح هایی که حاوی نقوش واگیره ای هستند به کاررفته است.اینگونه تزیینات در منطقه یزد از جمله بقاع سید رکن الدین(مدرسه ی رکنیه) وسید شمس الدین (مدرسه ی شمسیه) کاربرد فراوان داشته است.همچنین نمونه هایی از این تکنیک گچبری در استان اصفهان از جمله تزیینات اتاق گنبدی شکل ضلع شمالی اتاق اصلی مقبره پیر بکران ومحراب مسجد جامع اشتر جان به کاررفته است.این گونه تزیین گچی پیش از دوره ی ایلخانی رواج نداشته است اما تنها یک نمونه تزیینات گچبری از ایوان جنوبی مسجد جامع اردستان می توان نام برد.در تکنیک گچبری قالبی زمینه کار به خانه هایی مستطیل شکل با ایجاد خراش روی بستر آماده می شود.شطرنجی کردن سطح کار جهت سهولت ودقت در اجرای نقوش گچی ایجاد می شود.09195938137

جمعه, 29 شهریور 1398 ساعت 12:30

گچبری در قرون اولیه

نوشته شده توسط

گچبری در قرون اولیه

تزیینات ابنیه دوران اسلامی ایران معمولا از سه نوع مصالح آجر،گچ، کاشی ویا تلفیقی از اینها هستند.از بین این سه مصالح ،گچبری از دوران اولیه ی اسلام تا دوره ی تیموریان به عنوان عنصر قالب در تزیینات وجود داشته وعمده کاربرد آن در محراب ها وکتیبه های اجرا شده در بنا بوده است.در اوایل دوره ی اسلامی ابنیه وتزیینات تحت تاثیر هنر ساسانی بودند،با این تفاوت که در تزیینا بناهای مذهبی نقش انسان وحیوان حذف شده ونقوش اسلیمی وختایی،که در هنر پیش از اسلام ریشه دارد،بیش از پیش نمودار شده وهمچنین از تکنیک های ساده تری برای اجرای گچبری ها استفاده شده است.یکی از زیباترین تزیینات گچبری در قرون اولیه اسلام مربوط به مسجد جامع نایین است .محراب این مسجد نمونه ی کاملی از موتیف های گچبری متاثر از رح های ساسانی در دوران اولیه ی اسلامی است وهمچنین از تکنیک های متنوعی مانند برجسته کاری وآژده کاری در اجرای گچبری ها استفاده شده است.در دوره ی سلجوقیان هنر گچبری به تکامل خود ادامه داد. تزیینات گچبری زیادی با شیوه های اجرایی متنوع تری از این دوره در محراب ها،اق ها وقسمت های مختلف ابنیه باقی مانده است.البته در تمامی بناها بیشترین توجه بر محراب ها بوده است که احتمالا به دلیل اهمیت عمده محراب حداکثر دقت وتوجه را در اجرای گچبری آن مبذول می داشته اند.09195938137

پنج شنبه, 28 شهریور 1398 ساعت 12:30

نقش مایه های گچبری های خانه های قاجاری

نوشته شده توسط

نقش مایه های گچبری های خانه های قاجاری

به طور کلی می توان نقوش موجود در گچبری های خانه های قاجاری در اصفهان را به 6 دسته تقسیم نمود:

1- نقوش هندسی:در این دسته از نقوش معمولا از خوط مستقیم وشکسته در حالات مختلف در کادر های گچبری شده استفاده می شود وغالبا در حاشیه متن وگچبری به کاررفته اند.در نقوش هندسی کمتر اشکال کثیر الاضلاع ویا گره چینی دارند.نقش مستطیل یا مربع به عنوان قاب یا کادر مورد استفاده قرار گرفته است.دسته بندی های دیگری نیز همچون مقرنس،قطاربندی،رسمی بندی،یزدی بندی ویا ترکیب گچبری با آینه کاری نیز در این خانه ها مشاهده می شود که چون دارای تقسیم بندی های دقیق ریاضی گونه هستند می توان آنها را زیر مجموعه نقوش هندسی جای داد.

2-نقوش حیوانی وپرندگان: نقوش حیوانی از نقشهای متداول وپر اهمیت گچبری است.قدیمی ترین نمونه گچبری به جای مانده با نقوش حیوانات در ایران را می توان به دوره ی اشکانی نسبت داد.نقش مایه حیوانات به صورت مستقل ومجزا وعنصری که به کل ترکیب بندی هنری حاکم باشد فقط در هنر ایران رخ داد.

3- خط و کتیبه نویسی:کاربرد خط در معماری ایران به صورت کتیبه نویسی ظاهر شد وپیشینه آن به دوران هخامنشی می رسد که نمونه های آن را می توان در گنج نامه وتخت جمشید مشاهده کرد.در دوره قاجار بهترین نمونه های کتیبه کاشیکاری بودند وکتیبه های گچی نیز با تنوع خطی واجرای مطلوبی دنبال می شد.در خانه های قاجاری اصفهان کتیبه های گچبری محدودی وجود دارد که معمولا به خط نستعلیق می باشند.

4- نقوش انتزاعی:در دوره ی قاجار وبه خصوص در خانه های قاجاری اصفهان با ورود طرح ها و نقشهای فرنگی ونیز تمایلات بیعت گرایانه،کاربرد این نقوش کمتر شده است . همچنین اجرای آنها مطلوب نمی باشد.

5- نقوش گیاهی:مانند انواع پیچک ها ،برگ مو،برگ نخل بسیار قدیمی وسابقه ی دیرینه ای درگچبری ایران دارند.در خانه های قاجار علاوه برگچبری های عمیق تزیینات گوناگونی نیز وجود دارد.

6- نقوش فرنگی: در همه ی خانه های قاجاری کاربرد نقوش گیاهی فرنگی به وفور دیده می شودحتی در جاهایی که ظاهرا از نقوش اسلیمی وختایی استفاده کرده اند،نقوش فرنگی ارجحیت دارد ودر گچبری آن قسمت بیشتر استفاده شده است.09195938137

سه شنبه, 26 شهریور 1398 ساعت 12:30

گچبری های خانه های قاجاری

نوشته شده توسط

گچبری های خانه های قاجاری

در پی گسترش ارتباطات سیاسی ایران وسایر کشور های اروپایی در دوره ی قاجاری،نوعی شیفتگی به معماری وگچبری فرنگی پدید آمد.تقلید از نقوش غربی با وجودآنکه برای مدت کوتاهی موجب پدید آمدن طرح های بدیع شد، اما در مجموع سبب تضعیف وگسسته شدن روند تکامل طراحی نقوش گچبری گردید.انواع گچبری با برجستگی های متفاوت ونقوش فرنگی با طرح های گوناگون ،رنگ شده یا بدون رنگ وساده و در ترکیب با سایر هنر ها همچون آینه کاری ونقاشی در همه خانه های قاجاری در اصفهان وجود دارد که این گچبری ها تلفیقی با سایر هنر ها هستند که بخشی از آنها همچون آینه کاری ها از بین رفته است.سرستون های این خانه ها از جمله عناصر تزیینی هستند که بسیار تحت تاثیر بناهای اروپایی بودند.این سرستونها بزرگ وپرنقش ونگارند.شکل پذیری گچ امکان کنده کاریهای ظریف وریزه کاریهایی چون نقش های پیچیده پر گل وبرگ که تنوع زیادی داشتند.از طرح های وارداتی دوره ی قاجار پیش بخاری های تزیینی بود که گچبری آنها تحت عنوان لندنی سازی شناخته می شد ودر تاریخ گچبری ایران نمونه های آن را طاقچه های مرسوم در کاخ های ساسانی از جمله کاخ نیشابور می توان دید.در خانه های قاجاری این پیش بخاری ها به میزان زیادی وجود دارند که با انواع طرح های فرنگی،گیاهی وتلفیقی وگاه با ترکیبی از تزیینات گچبری وآینه کاری، مقرنس ونقاشی مشاهده می شوند.تزیینات این پیش بخاری ها متناسب وهمخوان با سایر تزیینات در شاه نشین ویا تالار هر خانه می باشد.09195938137

سه شنبه, 05 شهریور 1398 ساعت 12:30

تزیینات گچبری کتیبه های عصر صفوی

نوشته شده توسط

تزیینات گچبری کتیبه های عصر صفوی

برای اجرای کتیبه های نسعلیق در عصر صفویه از روش های گچبری زیر استفاده شده است:

گچبری شیروشکری:تزیینی است که اختلاف سطح گچ در طرح وپس زمینه،از حدود دوتا سه میلیمتر تجاوز نمی کند.نمونه این شیوه در تکیه میرفندرسکی دیده می شود که خط میردامادبردیوار داخلی بقعه سران بختیاری-بدون تاریخ – کتیبه شده است.

گچبری برجسته:در گچبری برجسته ،اختلاف سطوح گچبری شده با پس زمینه،بیشتر از شیوه شیروشکری وبه اندازه تقریبی نیم تا دوسانتی متر است.از نمونه های شاخص آن می توان به کتیبه هارون ولایت وامامزاده اسماعیل در اصفهان اشاره نمود.قدیمی ترین نمونه گچبری نستعلیق مشاهده شده تاکنون ،در بقعه چهل اختران قم واقع است.

کشته بری:برای انجام تزیین کشته بری ابتدا لایه ی نازکی از گچ کشته روی گچ زمینه اجرا می شود،سپس انتقال طرح صورت می گیرد.برای اجرای طرح با ابزار کاهنده مثل دم بر وبوم خوار که در شیوه های دیگر گچبری نیز کاربرد دارند،اقدام به برداشتن لایه گچ کشته اطراف طرح می کنند.بدین ترتیب رح اصلی به صورت برجستگی یک تا چند میلیمترروی دیوار باقی می ماند.از معدود کتیبه هایی که بدین شیوه اجرا شده است خانه پیرنیا در نایین است.

تخمه گذاری:یکی دیگر ازشیوه های اجرای تزیینات گچی در معماری است.بدین طریق که برای اجرای طرح ابتدا گچ زمینه در فضاهای مورد نظر،حفر وسپس با گچ رنگی پر می شود ودر پایان،گچ رنگی طرح با گچ زمینه هم سطح می گردد.تنها کتیبه احصا شده به این روش،کتیبه مدرسه نیم آورد اصفهان، متعلق به اواخر دوره ی صفوی است که البته تاریخ دقیق آن قید شده است.

لایه چینی:در این شیوه که عموما روی زمینه گچی اجرا می شود،ابتدا در قسمت طرح مورد نظر با گل سرخ،برجستگی مختصری ایجاد دشده ،سپس ورقه طلاتوسط روغن کمان به آن چسبانده می شود.از این رو،آن را طلا چسبان نیز می نامند.09195938137

صفحه1 از4
گچبری مدرن طراحی سایت طراحی سایت طراحی سایت طراحی سایت
ما از کوکی ها برای بهبود وب سایت استفاده می کنیم.ادامه استفاده شما از کوکی ها در سایت رضایت شما را از کوکی ها نشان می دهد. سیاست کوکی من از کوکی ها استفاده می کنم. قبول کردن