گچبری معاصر

 گچبری معاصر09195938137

تنوع آثار گچبری در منازل مسکونی ،اماکن مذهبی و اماکن عمومی همچون موزه ها ،تالارها،کتابخانه ها ورستوران ها از سال های 1338شمسی تاکنون در خراسان والبته شهر مقدس مشهد قابل توجه است.قبل از این ،گچبری چندان رواج نداشت و به ندرت در برخی اماکن خاص مانند حرم مطهررضوی ویا برخی منازل اشراف وخان های محلی یافت می شد.حتی در آن زمان کسی به عنوان استاد گچبرنیز درشهر مشهد مطرح نبود،بنابراین استاد ابوالقاسم کمالی زاده در دوران نوجوانی برای آموزش این هنر راهی اصفهان که همواره مرکز هنری و مجمع هنرمندان بود می شوند.در آنجا از محضر استاد چیره دست آن زمان مرحوم حاج حسین اصفهانی بهره مند می شوندو بعد ها این هنررا به حوزه ی خراسان انتقال می دهند .هنرگچبری از این پس با سبک و سیاق و سلیقه ی خراسانی با کارهای استاد و شاگردان ایشان در این حوزه ادامه می یابد وتوسعه پیدا می کند.از دهه چهل (شروع به کار استاد ابوالقاسم کمالی زاده در کسوت استاد کار گچبر )تا حدود دهه شصت استفاده از گچ بری های سقفی مانند دور قلاب وگچبری های حاشیه سقف ها ،درمنزل ،با طرح هایی از نقش گل و بوته وچدنی سازی با گل های درشت وبا برجستگی زیاد مرسوم بوده است.نوع دیگری از گچبری نیز که در اغلب منازل ونه فقط در ساختمان های مجلل به چشم می خورد طاقچه مانند است که به عنوان پیش بخاری معروف شده است.دربیشتر منازل شخصی ،پیش بخاری در کنار یکی از دیوار های اتاق وبا زاویه بین دو دیوار به عرض های مختلف ساخته می شده است.پیش بخاری از نظر شکل ظاهری شبیه شومینه بوده است؛درقسمت بالای آن سطحی صاف به صورت طاقچه بوده که روی آن اشیایی همچون قاب عکس ،چراغ توری یا اشیای تزیینی و دکوری را قرار می دادند.بنابراین پیش بخاری به نوعی نقش بوفه وویترین امروزی را داشته است.در قسمت میانی آن ها نیز طاقچه های کوچکی می ساختند که جلوی برخی از آن ها را شیشه می کردند و روی این طاقچه ها ظروف و اشیای تزیینی را به نمایش می گذاشتند.گچبری پیش بخاری وطاقچه ،در منازل ،در فاصله میان دهه 60 تا اواسط دهه 70خیلی کم به کاررفت ؛اما گچبری های سقفی و گل و بوته وساخت ابزار های ترکیبی گچبری شده در زوایای سقف و اطراف آن ،رونق بیشتری پیدا کرد واز سرستون که در گذشته نیز رواج داشت استقبال زیادی شد.در این دهه گچبری مورد توجه واقبال عمومی قرار گرفت و از داخل مناز مسکونی ،تالار های پذیرایی ورستوران ها به سردر و داخل مجتمع های تجاری راه یافت .در این اماکن نیز از گچبری فرنگی و گل وبوته وگاهی کتیبه های گچبری خطوط ثلث برای تزیین استفاده می شد وحتی در بسیاری از ادارات و ارگان ها نیزستون و سرستون های گچبری ساخته شد که می توان از معماری بسیاری از ساختمان بانک ها در آن زمان نام برد.در این دهه با توجه به گازرسانی شهری و همچنین رواج فرهنگ غربی ،بعد از دوره دفاع مقدس ،پیش بخاری ها جای خودرا به شومینه ها دادند.شومینه ها هم وسیله ای گرمایشی بودند هم وسیله ای برای تزیین منازل ؛به این ترتیب که نمای آن ها باانواع طرح های گچبری تزیین می شد.از اواس دهه 70و رواج گسترده معماری غربی آشپزخانه اپن ،در معماری منازل ،رواج پیدا کرد.میز ،دیوار ها وقسمت طاق بالای اپن نیز با طرح های مختلف گچبری می شد .اغلب طاق اپن به صورت قوسدار (که به آن ارک می گویند)ساخته می شدو روی قوس هارا با گچبری تزیین می کردند.بنابراین در معماری جدید ،از اواخر دهه 70به تدریج گچبری گل و بوته کم شد و تزیینات منازل به سمت ابزار های ساده و نور مخفی پیش رفته است،به شکلی که دور تا دور سقف منازل و حتی دور قلاب سقفی را نیز با انواع ابزار های ساده و نور مخفی ها تزیین می کردند و گاهی با ابزار ها گچبری ،حتی روی شومینه ها نیز ابزار به صورت قاب ساخته و اجرا می شد.از اواخر دهه 80 ابزار ها نیز رونق خودرا از دست دادند ودوباره گچبری های گل و بوته با ابزار های گچبری شده ،مورد استقبال قرار گرفتند.در این چند دهه ،سبک گچبری در اماکن عمومی همچون پاساژها، تالار ها،هتل ها و اماکن مذهبی مانند حرم امام رضا (ع)وحرم حضرت معصومه (س)ومساجد وامام زادگان نیز متغیر بوده است.در برخی دوره ها اماکن مذهبی را با گچبری گل وبوتهتزیین می کردندودر برخی دوره ها گره ها و مقرنس ها در اوج بودند.امروزه کتیبه های قرآنی با خط ثلث و کوفی نیز از رونق بیشتری برخوردارند.تصاویر مرقد امام زاده ای در شهرستان بم را پس از بازسازی نشان می دهند که در آن گنبد با مقرنس های بسیار زیبا ساخته شده است و زیر گنبد با کتیبه ای به خط ثلث تزیین شده است.محراب نیز به طور بسیارزیبا با گچبری و کتیبه ای به خط کوفی تزیین شده است.09195938137

گچبری مدرن طراحی سایت طراحی سایت طراحی سایت طراحی سایت
ما از کوکی ها برای بهبود وب سایت استفاده می کنیم.ادامه استفاده شما از کوکی ها در سایت رضایت شما را از کوکی ها نشان می دهد. سیاست کوکی من از کوکی ها استفاده می کنم. قبول کردن